Title Image

Film til Facebook

Film til Facebook

Kaster du dig ud i at lave film til web, og skal filmene bruges i en professionel sammenhæng, for eksempel i forbindelse med et firma, skal resultatet være godt. Det er min holdning, at man godt kan lave film til nettet, selvom man ikke er professionel. Filmen skal blot holdes enkel, og der er nogle vigtige elementer, man skal holde sig for øje. I det følgende ser vi på, hvordan man kan skrue en lille film sammen som for eksempel kan bruges på Facebook.

 

Det virker så enkelt. Man har allerede kameraet i hånden (ipad eller smartphone), og hvis jeg lige filmer lidt af den her begivenhed, så er det både nemt og hurtigt at dele den på nettet. Men hvem vil du nå, og forstår de budskabet? Hvad er budskabet overhovedet?

 

Hold fokus på nedenstående fem punkter. Du behøver ikke skrive en lang afhandling, men overvej og noter følgende ned:

 

  1. Hvem er målgruppen?
  2. Hvad er budskabet?
  3. Hvad er historien?
  4. Hvordan begynder filmen?
  5. Hvordan slutter den?

 

Lav gerne optagelsen som onetake på ca. 30 sekunder – planlæg startbillede og hvad der skal ske – og beslut hvordan du vil afslutte filmen.

 

Normalt anbefaler jeg, at alle film laves på stativ. Men med Facebook gælder der lidt andre regler. Her må optagelserne gerne laves håndholdt. Det er dog yderst vigtigt, at vi kan høre hvad der bliver sagt. Så tjek at lyden går klart og tydeligt igennem og brug en rigtig mikrofon, hvis du har adgang til det. Du kan godt tilslutte en mikrofon til ipad/smartphone, du skal blot sikre dig, at du har de rigtige kabler.

 

Optager du på ipad/smartphone så husk at holde kameraet rigtigt

 

Det er jo lidt surt i kampens hede at vende kameraet forkert. Det sket for Amagermuseet da Rytteriet fra DR kiggede forbi. Som tak for lån af lokalerne lavede Rytteriet denne lille reklameoptræden, som altså blev forevigede på højkant 🙂

 

Rigtig                                     Forkert