Title Image

Skær indholdet i film til så den rammer målgruppen

Skær indholdet i film til så den rammer målgruppen

Skær indholdet i film til så den rammer målgruppen. Den sværeste opgave, når man skal lave en film, er faktisk at vælge fra. Det er i virkeligheden meget lidt, man kan nå at sige i en film – altså på den gode måde, sådan at folk mærker det og husker det.

 

Når jeg skal lave en film, begynder jeg med et stykke forarbejde – en researchfase. Hvor grundig researchen er, afhænger meget af emnet og filmens omfang. Lige meget hvor kort en film skal være, er det helt grundlæggende vigtigt, at jeg kender baggrunden, nuancerne, udfordringerne og målgruppen.

 

Faktisk skal en kort film være meget fokuseret på, hvad der skal formidles, så den korte tid bruges mest optimalt. Ved lidt længere film er det vigtigt at holde fokus, så alt i filmen formidler lige præcis det du ønsker den skal formidle, så filmen får den ønskede effekt.

 

Målgruppe

Det første jeg går ombord i, når jeg skal lave en film er, hvilken målgruppe filmen skal nå. Jeg spørger grundigt ind til, hvad man ved om målgruppen.

 

De helt grundlæggende spørgsmål om målgruppen, som alle skal svare på er:

 

Er det primært mænd eller kvinder?

Hvilken aldersgruppe er de i?

Hvilken uddannelsesniveau har de?

De følgende spørgsmål udarbejdes individuelt efter hvad man prøver at ”sælge”. Det kunne være spørgsmål som:

Hvad laver målgruppen i fritiden?

Har de kæledyr?

Bor de i hus eller lejlighed?

Har de bil?

Osv.

 

Placering

Når målgruppen er beskrevet, går jeg videre til, hvor filmen skal vises. Skal filmen ligge på en hjemmeside, skal du forholde dig til, hvad der ellers står på siden – hvad filmen taler ind i. På den måde sikrer du, at filmen understøtter den tekst og de billeder der er knyttet til produktet. Det er altid vigtigt at tænke filmen som en del af en samlet kommunikationsstrategi og undgå at proppe oplysninger ind i filmen, som fortælles bedre i tekst. Et eksempel: Der er ingen grund til, at fortælle hvad dine produkter koster, hvis det står på hjemmesiden i forvejen og i øvrigt ikke styrker filmen. Fortæl meget hellere hvad det er dit produkt kan gøre for folk, hvordan produktet kan hjælpe dem.

 

Indhold

Så er det tid til at stille alle de dumme spørgsmål. Med dumme spørgsmål mener jeg i virkeligheden alle de helt grundlæggende spørgsmål, som klæder mig på til helt til bunds til at forstå, hvad det er der skal sælges. Nedenfor kan du se min vlog om dumme spørgsmål.

 

Hvad er produktet?

Hvad får kunden ud af at bruge produktet?

Er der fordele ved dit produkt, som konkurrentens produkter ikke har?

Hvordan er produktet sammensat/lavet?

Hvorfor er kunderne glade for produktet?

Det svære valg

Når jeg så har samlet alle oplysninger sammen, sidder jeg med alt for meget materiale til filmen. Det er nu jeg skal finde ind til kærnen, skære fra og fokusere min historie.

Her hopper jeg helt over på målgruppens banehalvdel. Når jeg overvejer om netop denne oplysning skal med, så spørger jeg mig selv, om det har relevans for målgruppen. Der er overordnet set altid tre faser i en film. Målgruppen skal have en vis mængde information for at kunne forstå produktet/funktionen, ellers kobler man dem fra. De skal også have argumenter for, hvorfor de netop skal vælge denne udbyder til at levere produktet. Til sidst skal de forså, hvad det er de skal gøre for at få produktet.

 

Her kommer et eksempel på, hvad en film om en bogholder skal indeholde:

 

Hvad gør en bogholder?
Hvorfor er netop denne bogholder særlig?
Hvordan får du fat på denne bogholder?
Bogholderen har målgruppen nystartede virksomheder. Da vi har med en forholdsvis ung målgruppe at gøre, der typisk har en kort eller mellemlang uddannelse bag sig, kan vi godt tillade os at lege lidt.

 

Vi indleder filmen med at vores bogholder står og holder en bog mens hun fløjter og ser glad ud – en rigtig bog-holder. Hun smiler og lægger bogen til side, hvorefter hun griber musen og taster et par tal, mens hun forklarer, hvad det er en bogholder tilbyder. Vi klipper til at hun er på besøg hos en typisk kunde, en mindre virksomhed. Kunden fortæller kort, hvorfor han er glade for, at han valgte netop denne bogholder, og at hun forstår hans udfordringer, og at han oplever hende som en super medspiller ikke bare en bogholder. Vi får altså en anden til at sige, hvorfor man netop skal vælge netop denne bogholder. Vi slutter filmen af med, at bogholderen opfordrer os til at ringe til hende for at få en snak.

 

Jeg har i processen fået mange flere oplysninger end dem der vises i filmen. Alle oplysninger er vigtige, for at jeg kan få det rigtige frem i filmen, ellers ved jeg ikke, hvad jeg skal spørge bogholderens kunden om, eller hvad det er jeg skal vægte i indledningen og i slutningen.

 

Når vi skærer informationer fra, hjælper vi vores kunder med at se os tydeligt.

Kira Paulli
Pixiweb