Sådan laver du en god kundefilm

Sådan laver du en god kundefilm

1. Målgruppe – Find kunden der skal udtale sig

 

Find først ud af, hvilken type kunde du gerne vil tiltrække; hvem er din drømmekunde?

 

Herefter ser du på din nuværende kundekreds og vælger den kunde, der minder mest om din drømmekunde.

 

Det kan være grænseoverskridende, at spørge kunden om de vil udtale sig. Men min erfaring er, at det vil langt de fleste gerne.

 

2. Udarbejd spørgsmålene

 

Det skal ikke være et langt interview. Tværtimod. Tilstræb at selve interviewet vare 1-2 minutter. Lad os sige at du har tre spørgsmål. Stil gerne de samme to spørgsmål flere gange.

 

Med meget korte interviews, stiller jeg ofte spørgsmålene tre gange. For hver gang, bliver den jeg interviewer mere sikker på, hvad det er de vil sige. De luger ord og vendinger ud, som er overflødige. Dermed bliver deres formuleringer mere præcise.

 

Husk at gøre dem opmærksom på, at du stiller spørgsmålene flere gange, og at de aldrig må sige ”som jeg sagde før…” for det de sagde før, kommer ikke med i filmen.

Spørgsmålene du skal stille kunden, kan du finde inspiration til her.

 

3. Når du selv laver optagelserne

 

Sæt gerne kameraet på et stativ – også hvis det er en telefon/tablet

Benyt en rigtig mikrofon – hvis du ikke har det, så sørg for at lave optagelserne et sted, hvor der ikke er larm.

Husk at vende telefonen vandret

Få fif til det gode interviewbillede her

4. Redigeringsprogrammer

 

På de fleste computere er der gratis redigeringsprogrammer – iMovie/Movie Maker

Klip det sammen med en app på telefon/tablet

 

5. Redigering

 

Klip filmen til. Som minimum skal du klippe starten og slutningen, så filmen går i gang med det samme.

 

Filmens varighed skal ligge på 45-75 sekunder. Det er vigtigt, at den ikke bliver for lang.

 

Nærmer filmen sig 2-3 minutter, så skal du ind og klippe den kortere.

 

Der hvor du klipper, skal du lave en overgang. Læg fx et billede ind af produktet eller lav en overtoning.

 

Mange hilsner,
Kira Pravato

I filmen nedenfor, er vi på besøg i Roskildehallerne. Vi kommer godt rundt i konferencecentret og får en god forståelse for, hvorfor de anbefaler en af dere leverandører.

Film med tilfreds kunde