Title Image

Find målgruppen

Og få flere kunder der køber mere

Ved du, hvem der er målgruppen for dit produkt?

 

Ved du, om du rammer målgruppen?

 

Mange virksomheder satser ofte på at ramme flere målgrupper på én gang. Man forestiller sig, at vi alle reagerer positivt på de samme ting.

 

Men det gør vi ikke!

 

Det betyder, at meget tid og mange penge ikke udmønter sig i flere kunder. Ofte sker der det, at vi springer videre til det næste projekt og forsøger samme strategi igen. Vi skyder i blinde.

 

Med forskningsbaseret kundesegmentering kan vi undersøge, hvilken målgruppe jeres forretning får mest ud af at henvende sig til. Det betyder, at I langt bedre kan få kunderne i tale, de får lettere øje på jer, og de forstår bedre, hvorfor de skal vælge netop jer. Sidst, men ikke mindst – de kommer tilbage til jer igen og igen …

Emotionelle kundetyper

Teorien om emotionelle kundetyper bygger på, at vi som kunder handler/køber på basis af vores følelser. I vores underbevidsthed tiltrækkes vi, eller frastødes, af forskellige former for markedsføring. Helt instinktivt tænker vi: “Det er ikke noget for mig” eller “Ham kan jeg stole på”. Man kan sige, at vi handler på vores mavefornemmelse. Denne “mavefornemmelse” har mange igennem tiden forsket i og arbejdet på at få en dybere forståelse af.

 

Forskningen i emotionelle kundetyper går tilbage til Hippokrates, 400 år før vor tidsregning, og frem til i dag. Forskningen er sammenfattet i en ph.d.-afhandling af S. Dollerup og videreformidlet i konceptet Kundetyper. Her inddeles vi som kunder i fire forskellige emotionelle kundetyper. Vi har altså fire forskellige måder, vi agerer på, når vi står i en købssituation. Du kan læse en beskrivelse af de fire kundetyper nederst på siden her.

 

Når vi har fundet ud af, hvilken kundetype I vil satse på i jeres forretning, ved vi også, hvilke ord og vendinger de tiltrækkes af. Vi ved, hvordan vi skal klæde os, så de fatter sympati for os. Og når vi laver film, ved vi, hvordan billederne skal vinkles, og hvordan filmen skal klippes, for at målgruppen tager godt imod budskabet og får lyst til at købe. Samtidig skaber vi loyale kunder, der vender tilbage til jer som leverandør. Det gør de, fordi de oplever, at de bliver set og forstået.

 

Når vi kender den emotionelle kundetype, som vi ønsker at handle med, får vi en komplet værktøjskasse, hvor vi kan finde præcis de redskaber, der skal til for at få vores kundetype i tale. På den måde ved vi, at dem, vi vil nå, straks tænker: “Ham kan jeg stole på”, når de møder vores markedsføring/video.

Kundeprofil

Den viden, du får om din målgruppe igennem forløbet med mig, kan du også bruge i andre dele af din forretning. Du kommer fx til at vide, hvilke typer fotos din målgruppe kan lide, og om du skal satse på markedsføring via messer, eller om du skal være aktiv på Snapchat. Du kommer til at vide, om din målgruppe er helt fremme i forreste række, eller om den gerne vil gøre noget godt for andre. Du bliver klædt på til at træffe gode beslutninger for din virksomhed – beslutninger, der vil tiltrække og fastholde kunder.

Certificeret

Jeg, Kira Paulli, er certificeret i emotionelle kundetyper. Derfor tilbyder Pixiweb at finde kundetypen for din virksomhed og udarbejde en videostrategi, så du er helt sikker på, at det netop er den specifikke emotionelle kundetype, du rammer.

De fire kundetyper

Der er fire kundetyper. Her kan du læse en kort beskrivelse og begynde at overveje, hvilken emotionel kundetype du primært handler med. Og så kan du jo kigge rundt i din omgangskreds og overveje, hvilken type de er, når de står i en købssituation. Bemærk at dette ikke er en personlighedstest, men udelukkende handler om, hvordan vi agerer i en købssituation.

Zapper-typen (rød)

Det går stærkt i de rødes verden. De zapper rundt, og der skal hele tiden ske noget nyt. De røde går op i æstetik og sætter en ære i at være firstmovers. De har en stor frihedstrang og går gerne mod strømmen. Man vil opleve, at de røde ofte arbejder inden for kunst, reklame og forskning.

Jakkesæt-typen (blå)

De blå vil frem i verden. De er hårdtarbejdende, står tidligt op og motionerer gerne. De kan lide mærkevarer og lægger også mærke til, hvordan du er klædt og fører dig frem. De er ambitiøse og karrierebevidste. Når de blå skal forkæle sig selv, er det med luksusvarer og VIP-oplevelser.

Mother Theresa-typen (gul)

De gule er omsorgsfulde og passer på hele verden. Både den nære og den fjerne. De bekymrer sig om familien og bruger meget tid på den. De sætter pris på hygge, en god kop te og en snak, hvor de hører om dine udfordringer og drømme. Arbejder ofte som sygeplejerske, lærer og terapeut.

Som-det-plejer-typen (grøn)

De grønne holder af traditioner. De sætter pris på familien og lokalsamfundet. De kan lide, at ting ser ud, som de gør, så her skal du ikke virke for smart i en fart. Når de handler, skal de være sikre på, at det, de køber, er i orden, og at der ikke er overraskelser. De kan lide kvalitet, men mærket betyder ikke noget for dem. Bare de selv ved, at de har fået et godt produkt, der holder længe.

Rådgivningsforløb

Igennem et rådgivningsforløb hjælper jeg jer med at finde den kundetype, der er den rigtige for jeres forretning.

 

1. Møde – Vi indleder med en grundlæggende forklaring af de fire kundetyper. Herefter gennemgår vi jeres forretning og finder frem til, hvilken kundetype vi skal målrette markedsføringen efter. Vi tager en grundig snak om, hvem der er jeres kunder i dag, og hvilke kunder I ønsker i fremtiden.

 

2. Møde – Jeg udarbejder en profil af den valgte kundetype og en videostrategi, hvor vi rammer kundetypen præcist. På 2. møde fremlægger jeg profilen og strategien, og vi taler om, hvilke film I ønsker at gå videre med. Nogle film kan laves med det samme, andre kan vente til senere. Videostrategien er jeres og kan gemmes og bruges til fremtidige filmproduktioner. Efter mødet vil jeg sammensætte et tilbud på, hvad det vil koste at producere de film, I ønsker at få lavet.

 

3. Møde – Vi gennemgår jeres øvrige markedsføringsmateriale og ser på, om I rammer den valgte kundetype. Jeg vil her komme med en række anbefalinger til, hvordan I kan nå målgruppen bedre. Det kan være anbefalinger i forhold til brug af sociale medier, nyhedsbreve, hvad hjemmesiden skal udstråle, og om I skal satse på messer og brochurer med mere. Jeg vil også give jer en plan for, hvordan I bruger filmene, så de får størst mulig effekt.

Filmstrategien giver svar på:

  • Hvilke film der er mest effektive i forhold til kundetypen
  • Hvilke spørgsmål filmene skal besvare hos jeres kunder
  • Hvilke ord der er gode at bruge
  • Hvordan I skal være klædt i filmene
  • Hvordan videobillederne skal optages og klippes sammen
  • Hvor lange filmene skal være
  • Hvordan grafikken i filmene skal fremstå
  • Hvilken type af musik der skal bruges
  • Hvor filmene skal vises (Facebook, LinkedIn m.m.)
  • og meget mere …

I er altid velkomne til at ringe eller skrive for at høre mere om, hvordan jeg kan hjælpe jer med at finde den helt rigtige målgruppe for jeres produkt.

Telefon: 5080 2055

Skriv: Kira@pixiweb.dk

Video i vækst:

Hver måned vises 5 mia. videoer på YouTube. Det tal stiger hvert år. Kilde: Google

 

For hver gang én forbruger fortrækker at læse om et produkt, foretrækker hele fire forbrugere i stedet at se en videofilm om produktet. Kilde: Animoto

 

Forbrugere, der ser video, er næsten dobbelt så tilbøjelige til at købe som dem, der ikke ser video. Kilde: Animoto

 

Virksomheder, der bruger video i markedsføring, vokser 49 % hurtigere end virksomheder, der ikke bruger video. Kilde: Aberdeen

 

Over halvdelen af professionelle markedsføringsfolk fremhæver video som den markedsføringsmetode med bedst ROI (udbytte i forhold til investering) Kilde: Aberdeen