Sådan laver du et godt interview på video
Et godt interview på video handler om at få personen foran kameraet til at slappe af, så han eller hun kan koncentrere sig om indholdet og fremstå overbevisende og troværdigt. Det er lige meget, om det er et interview med en tilfreds kunde, om det er chefen der fortæller, eller om det er interviews med børn. Alle, som vi beder om at stå foran et kamera og sige noget meningsfyldt, fortjener de bedste rammer.
Det er en uvant situation for det fleste at stå foran et kamera, og jeg oplever mange gange, at folk er meget utrygge i den situation. De føler de skal præstere en hel masse, og de er nervøse for, at de kommer til at sige noget forkert. Den byrde skal du løfte af deres skuldre. Spørger du dem uden kameraet er tændt, så har de typisk ingen problemer med at svare. Så målet er, at få dem til at tale lige så frit når kameraet er tændt.
Der er forskellige teknikker, man kan bruge for at få folk til at slappe af foran kameraet. Det handler både om hvordan vi går til folk, hvor meget tid vi bruger, og hvordan vi støtter dem undervejs.
Her er 3 gode råd, der kan hjælpe dig til at lave gode interviews på video
1. Styr på teknikken
Hvis du fremstår sikker i din tilgang til optagelserne, så bliver den der skal interviewes tryg og tror på, at du har styr på det. Selvom om det egentlig ikke har noget med selve interviewet at gøre, så smitter det af på personens opfattelse af dig, hvis du ikke fremtræder sikker, fordi der opstår tvivl, om du ved, hvad du laver.
Så før du tager ud på optagelser, sætter du udstyret sammen, tjekker at det hele virker, at der er friske batterier og at optikken er ren og fin.
Har du ikke lavet ret mange optagelser før, så sæt udstyret op et par gange. Sæt kameraet på stativ, tilslut mikrofon, tjek at farverne ser rigtige ud (hvidbalancen), og tjek at du kan styre blænden, så der kommer den rigtige mængde lys ind i kameraet.
2. Forbered spørgsmålene
Du skal vide, hvad du vil spørge om, eller rettere, hvilke svar du leder efter. Skal du fx lave et kundeinterview, så skal du hjælpe kunden med at beskrive, hvad kundens oplevelse har været med dit produkt. Har du en idé om, hvad kunden vil svare, så udform spørgsmålene så kunden ledes mod det svar du søger.
Det er godt at bruge hv.. spørgsmål, fordi det tvinger den interviewede til at beskrive egne oplevelser.
Hvad var din oplevelse med produkt X?
Hvad var det produkt X kunne?
Hvorfor var det godt?
Skriv spørgsmålene ned. Hvis du glemmer dem, kan du hurtigt støtte dig op ad dit papir, og du sender et godt signal om, at du har forberedt dig godt, og at du tager kunden og kundens tid alvorlig.
3. Selve interviewet
Nu er kameraet stillet op. Du har lavet en god billedbeskæring og du har tjekket at lydoptagelserne bliver gode. Nu skal du koncentrere dig 100% om interviewet, og få personen til at slappe helt af og føle at det er en god oplevelse. Det gør du allerbedst ved, at vise forståelse for den situation personen befinder sig i.
Sig at du forstår deres nervøsitet – det er helt normalt
Fortæl at det er dit ansvar, at de svarer godt på spørgsmålene
Stå selv helt roligt, og lad ikke din eventuelle usikkerhed vise sig i dit kropssprog
Fortæl interviewpersonen efter interviewet hvornår man kan forvente at se optagelserne og vær sikker på, at du har kontaktoplysninger. Stort set alle der bliver optaget på video, er spændt på at se det. Så bliver du ikke færdig til den aftalte tid, så informer personen om det.
Kira Paulli
Pixiweb