Title Image

Fang seernes interesse – Men hvordan?

Fang seernes interesse – Men hvordan?

I al kommunikation bruger man forskellige virkemidler for at fange folks interesse. Nogle bruger vi mere bevidst end andre.

 

Bruger du de forkerte virkemidler, kan du risikere at skubbe potentielle kunder væk.

 

Her kan du få et overblik over de virkemidler, vi bruger på video. Og du kan se, hvordan de forskellige virkemidler kan hjælpe os med at få vores budskaber sikkert igennem.

Når du ved, hvilke muligheder der er, kan du nemmere vælge, hvilke virkemidler videoen skal bygges over. Dermed får du også nogle svar på, hvordan videoen skal se ud. Godt begyndt er som bekendt halvt fuldendt.

Musik Musik til video

Musik er nok det mest indlysende virkemiddel på video. Vi bruger det til at hjælpe folk i den rette stemning. Det giver os en rytme, som vi kan klippe efter, og det kan fylde et tomrum, hvis der er passager, hvor der ikke bliver sagt noget.

 

Jeg bruger musik i 95% af de videofilm, jeg laver. Nogle gange er det blot et lille pip i begyndelsen og i slutningen. Andre gange ligger det under hele filmen. Hver gang finder jeg noget musik, som jeg synes passer godt til emnet. Jeg bruger royaltyfri musik. Det betyder, at jeg betaler for det én gang for alle. Læs mere om at finde den rette musik her.

Interview

Interview dækker over en person, der bliver spurgt om noget og så svarer. Man kan sagtens klippe spørgsmålet væk i redigeringen, så man ikke hører spørgsmålet. Vi ser ofte i nyhederne, at en person bliver interviewet, og det er typisk det samme, vi gør, når vi taler med en tilfreds kunde eller lignende. Interviewpersonen ser på den, der stiller spørgsmål, og kigger derfor ikke ind i kameraet.

 

Jeg bruger ofte interviews i mine film. Det skaber en stor troværdighed omkring et produkt/ydelse, når vi hører fra folk, det fortæller, hvordan de har oplevet det ene eller det andet.

VærtVærten ser direkte i kameraet

 

Vi kender værterne på tv. De ser direkte i kameraet og fører os sikkert (forhåbentlig) igennem programmet. Det kan vi også bruge, når vi laver video. Det kan være virksomhedslederen, der fortæller om virksomheden. Her er det naturligt at indtage en ledende rolle som vært. Det kan også være en udvalgt medarbejder, der fører os sikkert igennem.

 

Jeg bruger ofte værtsrollen til at skabe et tæt forhold til seerne. Det virker stærkt, at der bliver kigget direkte på os. Man bliver inviteret ind, og man har sværere ved at undslå sig. Men det kræver, at personen foran kameraet har pondus, og at man kan fornemme, at personen kan lide at stå foran kameraet.

Speak

Speak er, når en stemme taler, men hvor vi ikke ser personen, der taler. Speaken skrives og indtales derefter. Dermed kan vi formulere præcist, hvad det er, vi vil sige. Det betyder, at vi har fuldstændig kontrol med det, der bliver sagt. Når vi står foran kameraet, for eksempel som vært, så kan vi godt tale fra stikord, men det er for de fleste svært at huske ordret, hvad vi har skrevet. Derfor kommer der fyldord med. Dem undgår vi, når vi laver en speak. Nogle vil her sige, at værten blot kan bruge en teleprompter, men det mener jeg ikke er et godt valg. Her kan du høre, hvorfor jeg ikke synes om teleprompteren. Når man bruger speak, giver det også en god vekselvirkning, hvor man fx skifter mellem interview, vært, musik, speak og reportage.

 

Jeg bruger speak i mange af mine film. Jeg køber det fra forskellige underleverandører og har kontakter til både kvinder og mænd og til folk, der indtaler på dansk og engelsk, med den rette indfødte accent og sproglige ekspertise. Det er nemt online at finde og købe speak på alle sprog.

Reallyd

Reallyd (den lyd, der er der, hvor videoen bliver optaget) er et ofte overset element i video. Nogle vælger slet ikke at bruge lyd og lægger blot musik på det hele. Men så går man glip af et meget effektivt kommunikationsværktøj. Lyd taler i høj grad til vores underbevidsthed og kan hjælpe os med at få følelser frem. Læs mere om lyd, der taler til vores underbevidsthed, her.

OptagelseVideooptagelser

I forhold til selve billedsiden kan vi overordnet opdele video i to kategorier.

Reportageoptagelser: Her følger fotografen det, der sker, og iscenesætter ikke begivenhederne. Her er det vigtigt, at der naturligt sker noget, man kan følge. Det giver en god dynamik i filmen og gør den levende og nærværende.

 

Sekvensoptagelser: En situation filmens fra flere vinkler i totaloptagelser, halvnære og nære optagelser, som efterfølgende klippes sammen. Det bruger jeg ofte til stillestående situationer. Det kan være en, der arbejder ved computer, en, der står ved en maskine, en, der sidder i reception, en, der står i en butik m.m. Der, hvor vi har gentagne handlinger, virker det ofte godt at bruge sekvensoptagelser. Læs mere om sekvensoptagelser.

 

I filmen her kan du opleve: musik, speak, interview, reallyd, reportage- og sekvensoptagelser.

 

Grafik/tekst

Nogle oplysninger er lettest at forstå, når vi får dem på skrift. Det kan være med grafiske elementer, og det kan være med skrift. Tal er fx noget, de fleste har svært ved at huske, når de blot får dem fortalt. Men ser vi dem samtidig på skrift, er det nemmere at forstå og huske dem.

I den her video var der mange tal at holde styr på. Derfor brugte vi grafik i flere passager.

Nu har du fået en overordnet gennemgang af de virkemidler, vi arbejder med på video. Der er selvfølgelig mange flere, når man dykker ned i det, og hvert element kan splittes op i mange elementer.

Du er altid velkommen til at ringe til mig og få 15 minutters gratis rådgivning på telefon: 5080 2055.

Mange hilsner,
Kira Paulli
Pixiweb