Emotionelle Kundetyper – Værktøjskassen
Når vi arbejder med markedsføring, er det helt centralt at have fokus på hvilken målgruppe og hvordan vi skal nå den.
Læs mere om emotionelle kundetyper her.
Her er videoens indhold i tekst, hvis du foretrækker at læse frem for at se video.
Når vi arbejder med markedsføring, er det jo ekstremt interessant, hvordan vi når målgruppen, og hvilken målgruppe vi skal nå.
Men jeg synes også, det har været svært at finde ud af, præcis hvilke knapper man skal skrue på i forhold til det ene og det andet.
Skal jeg satse på sociale medier?
Skal jeg gå på messer?
Skal jeg lave lange videofilm?
Skal jeg lave korte videofilm?
Derfor lyttede jeg meget, da jeg hørte om emotionelle kundetyper.
Det er en forskningsbaseret teori, hvor man får en meget konkret værktøjskasse med en masse svar på, hvordan man skal gå til sin målgruppe.
Emotionelle kundetyper inddeler os i fire kundetyper: rød, gul, blå og grøn.
I denne video taler jeg om, hvad det er, konceptet overordnet handler om.
Det, det handler om, er, at når vi køber, så skal vi have en god fornemmelse.
Det er dét, der skal gøre, at vi slår til.
Det er ligegyldigt, om vi køber en banan i supermarkedet, eller om vi køber en videofilm eller et kursusforløb.
Hvad end vi køber, så skal vi have den her gode fornemmelse i maven af, at det her, det bliver godt.
Hvordan giver vi folk den her gode fornemmelse?
Det gør vi på forskellige måder. Og det er dét, der er hele essensen i emotionelle kundetyper.
Der skal en ting til, for at jeg får en god fornemmelse i maven.
Og der skal måske noget andet til, for at du får en god fornemmelse i maven.
Ved at inddele os i fire grupper og så tale rent til os i det “sprog”, den pågældende kundetype godt kan lide, virker det ekstremt effektivt.
Det gør det, fordi vi som kunder føler os set.
Vi oplever at få det, vi godt kan lide.
Med emotionelle kundetyper får vi en meget konkret værktøjskasse, hvori der ligger en masse svar.
Lige fra ‘Hvordan skal en e-mail skrives?’ over ‘Hvordan sammensætter jeg et tilbud?’ til ‘Hvor detaljeret skal det være?’.
Jeg ved også, hvilke vinkler optagelserne til filmen skal laves i, for at denne kundetype sætter pris på filmen.
Hele vejen rundt får vi svar.
Skal det gå hurtigt eller langsomt?
Skal det være eventyr, ro på, eller skal det være noget, jeg kender?
Alle de her ting får jeg svar på, når jeg har valgt, hvad det er for en kundetype, jeg vil arbejde med.
Jeg har igennem et halvt år fulgt et forløb, hvor jeg er blevet certificeret i emotionelle kundetyper.
Det betyder for mig, at jeg kan lave bedre film, fordi jeg bruger disse redskaber.
Jeg kan også meget bedre guide mine kunder i, hvad de skal satse på.
Både i at finde deres målgruppe og i at tilrettelægge markedsføringen.
Det har givet mig denne meget effektive værktøjskasse, hvor jeg meget præcist kan finde svar på alle mine spørgsmål.
Nu ved jeg, om jeg skal være på LinkedIn, eller om jeg skal tage på messer.
Om jeg skal skrive lange nyhedsbreve eller korte, eller om jeg skal lave film på den ene eller på den anden måde.
Det giver mig simpelthen en hel masse svar.