Billedbeskæringer på film
Jeg har fået en del spørgsmål om billedbeskæringer, både om hvad jeg mener, når jeg taler om et totalbillede, et nærbillede osv., men også hvad de forskellige typer af beskæringer kan, og hvad de hver især er særligt gode til. Her kommer en gennemgang af billedbeskæringer på film.
Når man optager film, arbejder man med forskellige typer af billedbeskæring. Det er super praktisk, for som tommelfingerregel siger man, at to ens beskæringer ikke klipper godt sammen. Man skal altså helst klippe et totalbillede med for eksempel en halvnær beskæring.
Totalbilleder
Totalbilledet er godt til at give os et overblik. Derfor er det ofte godt at have et totalbillede i begyndelsen af filmen. Så kan vi som seere orientere os og forstå, hvordan ”rummet” vi opholder os i ser ud.
Nærbilleder
Nærbilleder kommer helt tæt på. Nu kan vi virkelig se, helt ned i detaljen, hvad det er der foregår. Jeg elsker nærbilleder, fordi vi har kan komme tættere på, end vi typisk gør i virkeligheden. Vi kan se en dråbe, en flamme, en hånd der arbejder, på en måde som vi slet ikke kan med det blotte øje. Tilgengæld kan vi hurtigt miste orienteringen.
Nærbilleder af ansigter
Personligt kan jeg bedst lide billeder af ansigter, hvor vi ikke kommer helt op i næsebordene på folk, men dog får en god øjenkontakt. Nærbilleder af ansigter er super gode til at trænge godt igennem med et budskab. Man kan sammenligne det med at lave en understregning i en tekst – billedet siger: Nu skal I høre ekstra godt efter.
Laver du en enkelt video, hvor du taler direkte til kameraet og præsenterer et produkt, virker det fint at klippe imellem en halvtotal og et nærbillede af ansigtet, som vist med disse to billeder. Brug halvtotalen når der tales generelt, og nærbilledet når vi er inde i substansen. Jeg ved, at man ofte tænker, at det hele er vigtig, men alt er ikke lige vigtigt, for så bliver alt også ligegyldigt . Så vælg ud hvad der er det vigtigste i dit budskab, og klip til nærbilledet når du fortæller om dét.
Kira Paulli
Pixiweb