Vis os hvem du er – og vi køber af dig
Hvis du i alt for høj grad ligner dine konkurrenter, så er der noget galt. For hvordan kan jeg som kunde vide, hvorfor jeg skal vælge dig? Kan jeg huske dig, tre dage efter jeg har besøgt din hjemmeside, og ved jeg, præcis i hvilke situationer du vil være den bedste til opgaven?
Test: Skiller jeg mig ud fra mængden?
Du kan lave denne test: Find links til to konkurrenter. Bed et par venner, der ikke kender din forretning alt for godt, om at bruge 2 minutter på din virksomheds hjemmeside og på to af konkurrenters hjemmesider. Kontakt vennerne tre dage efter og stil dem følgende spørgsmål:
- Hvad er hver virksomhed god til?
- Hvem ville du vælge?
- Hvorfor?
Hvordan bliver vi husket?
Når du og jeg skal ud og købe, både når det gælder privat og indkøb til virksomheden, så køber vi dig. Vi køber din historie, din erfaring og dit image. Så står du stærkt og tydeligt frem for potentielle kunder, så er vi mere villige til også at købe af dig.
Det kan synes bunduretfærdigt, at det ikke er nok at være dygtig til sit fag, men sådan er det nu engang. Du skal vide hvad du er bedst til og hvorfor. Du skal kunne kommunikere det til omverden, og det skal kommunikeres klart og tydeligt.
Det er ikke altid nemt, men der er mange gode hjælpemidler. Vi kan bruge tekst, overskrifter, knapper. Og vi kan bruge billeder, grafik, lyd og ikke mindst video. Når elementerne hver især er gode og de mikses rigtigt, så når vi i den grad ud over rampen.
Hvad er video særlig godt til?
Når vi ser på videoen i dette miks, hvad er det så den skal kunne? Med film kan vi knytte følelser til vores produkter og ydelser. Det er her vi kan mærke personerne bag. Hvordan er de? Hvad er det de brænder for? Er de fjollede eller alvorlige? Bruger vi følelser i filmene, kan seerene mærke os og ikke mindst huske os. Og hvem er det vi husker? Vi husker dem der skiller sig ud, så hvis du vil huskes, så skal du turde skille dig ud fra mængden.
Følelser i film
En rigtig god måde at skille sig ud på, er at forbinde kunderne følelsesmæssigt til produktet. Når jeg laver en film, knytter jeg derfor altid en følelse til filmen. Jeg finder ud af, hvad det er for en undertone filmen grundlæggende skal have. Det kan være en sætning som for eksempel: Fra kaos til orden. Det var den følelse jeg knyttede til min film om Pixiwebs Filmskole. Grunden til at jeg netop valgte den følelse, var at potentielle kunder fortalte, at de syntes det virkede alt for uoverskueligt og kaotisk at skulle lave en video selv. Den oplysning hjalp mig både i forbindelse med opbygningen af filmskolen og i min kommunikation.
Bliv set – bliv delt
Hvis vi møder DIG, sådan som du rigtig er, så kan vi huske dig. Når du tør skille dig ud, så lover jeg dig, at du også bliver bemærket og husket. Det skal selvfølgelig være i en positiv sammenhæng og tæt knyttet til dit produkt. Personligt fandt jeg det meget svært i starten, både at finde formen og at fjolle som jeg gør i filmen til filmskolen. Men jeg har fået så mange positive tilbagemeldinger på filmen og på billedet hvor jeg sidder i yogastilling. Samtidig har jeg oplevet at folk i langt højere grad deler både linket til filmskolen og filmen.
Profilfilm
Indenfor alle brancher, er der mulighed for at skille sig ud. Det drejser sig blot om, at finde ud af, hvordan dit firma er særligt – hvor I skiller jer ud fra mængden. Se et eksempel under Profilfilm.