Title Image

Statistik viser om dine webfilm er god kommunikation

Statistik viser om dine webfilm er god kommunikation

Lær at aflæse statistik i på dine webfilm.

Når vi laver film til hjemmesider, behøver vi ikke arbejde alene ud fra vores mavefornemmelser – Føler jeg at det her er godt, eller føler jeg at det er dårligt?

 

Vi kan benytte måleværktøjer, der meget præcist fortæller, hvordan seerne hænger på vores film – og ikke mindst, hvornår de falder fra. Ved at bruge statistik kan vi lave film på et oplyst grundlag og bruger vi det rigtigt, kan vi forbedre vores film.

 

I artiklen her tager jeg udgangspunkt i den måde YouTube laver statistik.

 

Statistik på youtube

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På grafen her, ser du tallene for en film. Sekund for sekund kan vi følge, om publikumsinteressen er stærk og vedholdende, eller om den er faldende.

 

Hvad betyder tallene i statistikken?

Nu er tal og statistik jo en størrelse, der kan læses og forstås på mange forskellige måder. I grafen ovenfor ser vi et fald i interessen for filmen, efterhånden som sekunderne tikker afsted. I begyndelsen ligger vi naturligvis på 100% ved slutningen er der 60% af seerene tilbage. Er det ensbetydende med, at det er en dårlig film?

 

Nej, der vil altid være folk der falder fra. Internettet er et flygtigt medie, og folk ankommer til hjemmesiden af mange forskellige årsager, eller de falder helt tilfældigt over filmen på YouTube. Det er simpelthen ikke alle filmen er relevant for. Derfor vil der altid være et frafald – du kan ikke undgå at miste nogle af seerene undervejs.

 

Men så er der selvfølgelig det store spørgsmål, hvornår fortæller statistikken mig, at det er en god film?

 

Youtube har hjulpet os med at forstå og tolke tallene lidt bedre ved i grafen at fortælle os, om vores film ligger over eller under gennemsnittet for film på YouTube.

 

Fastholdelse af seerene i en webfilm

Klikker du på knappen ”Relativ fastholdelse af publikum” så står filmens gennemslagskraft mere tydeligt frem. Vi kan nu se, at filmen performer over gennemsnittet, og at der er en lille stigning i fastholdelsen af publikum.

 

 

Ser vi at vores film har et dyk på et bestemt tidspunkt i filmen, så kan vi jo gå ind og se filmen igennem og finde ud af, hvad det er der sker lige der, hvor folk hopper fra. Vi kan flytte lidt rundt på nogle af elementerne i filmen, og se om vi, på den måde, kan få en bedre fastholdelse af seerne. .

 

Er tallene helt elendige, så må vi nok erkende, at vi slet ikke rammer vores målgruppe, og at der skal andre metoder til. Spørg evt. andre om deres ærlige mening, så du kan komme tættere på, hvor det er du fejler. Det kan være en hård process, men vigtigt, hvis du gerne vil forbedre dine film.

 

Hvor mange visninger skal en film have haft?

For at få et ordentligt udgangspunkt for din statistik skal filmen have over 50 visninger – jo flere jo bedre. Ellers er grundlaget for spinkelt, da de første seere nok er mere engagerede end de sidste. De første visninger går typisk til en selv og de nærmeste kolleger og venner, og de er for det meste ikke repræsentative for din målgruppe.

 

Hvor lang en periode skal der måles over?

Tjek også hvilken periode du vil måle på. Som standard måles der på de sidste 28 dage, men for det meste giver det mere mening at måle på ”Levetid”, så du får alle afspilninger med.

 

Sådan tjekker du hvordan din film ligger statistisk

 

Log ind på den YouTube kanal hvor filmen ligger. Derefter vælger du min kanal.

 

 

Klik på overskriften af din film

 

 

Tast på Analytics

 

Du får nu adgang til en række muligheder, hvor du kan se en masse tal på dine film. Kig meget gerne lidt rund og se hvad der er. Den funktion jeg har vist dig her, finder du ved at taste på ”Fastholdelse af publikum”.

 

 

God fornøjelse!

Kira Paulli
Pixiweb

Tags: