Micro content video
Har du lagt mærke til, at der optræder flere og flere meget korte videoklip i dit feed på sociale medier?
Små videoklip på alt fra 3-15 sekunder.
Det kan være grafik, hvor teksten er det bærende element. Her er et klip med video som baggrund og så tekst henover.
Det kan være små videosammenklip, hvor historien er skåret helt skarpt og hvor vi samtid mærker stemningen omkring produktet, som her.
Eller det bevægelige billede. (Her kommer jeg altid til at tænke på Harry Potter), hvor noget bevæger sig. Det er nærmest et foto, hvor der blot er lidt bevægelse, som dog også gør, at vi bedre kan forstå historien. Dette klip er 3 sekunder, men viser os kort og præcist, hvad historien drejer sig om.
Micro content
Man kalder det også for micro content. Begrebet micro content kan være andre formater end video, men her vil jeg koncentrere mig om videodelen.
De korte videoklip skaber blikfang og tiltrækker sig vores opmærksomhed alene af den grund, at de bevæger sig. Når de samtidig er korte, opfylder de også det ”krav” vi ofte har, når vi er på sociale medier, nemlig at vi er ude efter et overordnede vue og ikke det dybe indblik. Vi orienterer os blot og er sjældent (i denne fase) på jagt efter detaljerede budskaber.
Med videoer som micro content kan du:
- Nå længere ud med dit budskab
- Genbruge videoer du har lavet før – i ny form
- Få langt mere indhold til SoMe
Hvorfor er video effektiv blikfang?
Lige præcis video tiltrækker vores opmærksomhed ekstra meget, fordi det bevæger sig. Det er svært for vores hjerne at ignorere bevægelser, især når vi ikke forventer det. Og de fleste elementer i vores feed er stadig mere stillestående end video. Om et par år, er vi nok ved at være trætte af, at der er video over alt, men lige nu, er der massere plads til at boltre sig med video i vores feed.
Lyd
Du skal gå ud fra, at vi ser det uden lyd, men lave gerne en lydside alligevel. Hvis lyden er slået til, giver det os ekstra virkemidler, til at nå vores målgruppe.
Du kan læse mere om, hvordan lyd taler til vores underbevidsthed her.
Tiktok
De korte videoklip blev for alvor populærere via TikTok som udelukkende består at videoklip. Mange af videoerne er kun ét videobillede og historien bliver fortalt hurtigt og præcist. Så det er ofte meget enkle historier og budskaber, man kan formidle på denne måde. På TikTok er der dog også videofilm der er redigeret og fortæller længere historier. generelt vil jeg anbefale at du tjekker det ud, om ikke andet, så for at blive inspireret. Du kan godt besøge TikTok uden at oprette en profil.
Som virksomhed er TikTok også værd at taste et blik på. Her kan du fx se en ultrakort video/reklame fra Faxe kondi.
Brug selv mikro content
Hvordan kan du selv bruge mikroindhold i din markedsføring?
Noget af det smarte ved de korte videoklip er, at vi ofte blot skal bearbejde det længere indhold ned til et kort format. Har du fx en film med en tilfreds kunde, kan du udvælge det allermest centrale, som kunden siger.
Du kan sagtens gå tilbage og finde indhold, der har et år eller mere på bagen. Når det præsenteres kort og skarpt er det nemt for os at se pointen og vi sidder ikke og tænker på, om vi så lige det klip i en film for længe siden. Det skal selvfølgelig stadig være relevant!
Støv gerne ældre videooptagelser af og giv dem nyt liv.
Når du laver nyt indhold, så arbejd med både at lave nogle korte film og nogle der går mere i dybden. De korte kan med fordel bruges på sociale medier og de længere film kan bruges på hjemmesiden. Vi har typisk lidt mere tid og er et andet sted i kunderejsen, når vi er på din hjemmeside.
Skær indholdet til
Når du laver de korte film, skal du som afsender vide præcis, hvad det er du ønsker at kommunikere og nogle gange er det lettere sagt end gjort. Her kan du med fordel bruge sætningen: Jeg vil fortælle at…
Du kan læse mere om at finde den rette vinkel her.
Redigeringsfasen
Jeg bruger selv den teknik, at jeg lægger de absolut bedste udsagn ned på tidslinjen. Herefter vælger jeg det fra, som er gentagelser og udvælger selvfølgelig den bedst bid til at blive liggende. Hele tiden arbejder jeg det kortere og kortere. Det skal selvfølgelig give mening.
Introtekst
Den indledende tekst, som indleder dit videoklip på de sociale medier, skal hjælpe videoen godt på vej. Hvis du lægger mærke til de eksempler jeg har linket til ovenfor, så er teksten helt uundværlig. Teksten skal gerne pirrer vores nysgerrighed og samtidig hjælpe os ind i historien. Så tekst og video skal ses som et hele
Fordele ved micro content:
- Blikfang
- Skab øget opmærksomhed
- Få budskaberne tydeligt frem
- Mere indhold til SoMe
Jeg håber, jeg støder på noget af dit micro content i mit feed 😊